6.1.2013

.792.KOSMETIIKAN HANKINTA.

Tulipa tuosta Sonian postauksesta inspiraatio kertoa myös omista kosmetiikan hankkimis-väylistä ja syistä tuotteiden hankkimiseen ja vielä enemmän hankkimatta jättämiseen. Postauksen kuvituksena joulukynteni, eli Rimmel Precious Stones 002 Ruby Crush, joka on saatu blogin kautta goodiebagista.


Tehän kaikki tiedätte, että työskentelen kosmetiikkamyyjänä, eikö? Voitte ehkä jossain määrin kuvitella millaisia määriä kosmetiikkaa mulle tulee parhaimmillaan viikottain pelkästään työn puolesta. Ai ette? No jos mä vähän valotan. Kosmetiikkamyyjänä saan tuotteita koulutuksista joihin pääsen, töistä saan halutessani ottaa vanhoja testereitä, kun tilalle vaihdetaan uudet ja mahdollisista myyntikilpailuista saattaa tulla palkintoja, jos päästään myyntitavoitteeseen. Tässä tämä näin niinkuin lyhykäisyydessään. Parhaimmillaan (vai pahimmillaan?) saatan siis jopa useita kertoja viikossa raahata kotiin lisää kosmetiikkaa pelkästään työn puolesta.

Tässä suurin syy miksi mun kosmetiikkavarastot tursuilevat liitoksistaan. Kosmetiikkamyyjäthän saa tuotteita siis oikeasti juuri sen takia, että niitä kokeillaan omassa käytössä ja näinollen osataan paremmin kertoa tuotteista, kun on omakohtaista käyttökokemusta. Tuotelahjat ovat siis eräänlainen työväline ja kuuluvat työsuhde-etuihin ja ilman niitä kukaan myyjä ei pystyisi kertomaan tuotteista yhtä pätevästi. On vähän eri asia kertoa posliiniosastolla lautasista, joilta ei ole itse syönyt kuin kosmetiikkaosastolla meikkivoiteesta, jota ei ole omalle iholleen kokeillut. Mä kokeilen tuotteita mielelläni juuri siksi, että osaisin kertoa niistä paremmin ja näinollen parannan omaa osaamistani kosmetiikkamyyjänä. Toisinaan näistä kokeiluista löytyy uusia helmiä, joita saatan myöhemmin jopa ostaa itselleni käyttöön lisää.


Toinen väylä, jota kautta on alkanut satelemaan kosmetiikkaa on tietenkin tämä blogi. Ei ihan silloin alkuun, todellakaan, mutta kyllä tässä parin vuoden aikana on alkanut tulemaan yhteydenottoja enemmänkin ja aika moniin olen suoraan sanonut "ei kiitos", jos tuotteet tai sarja ei ole mua kiinnostaneet jostain syystä. Jos jotain otan vastaan blogin kautta, silloin olen siitä oikeasti kiinnostunut ja olen innostunut kokeilemaan tuotetta. Toisinaan (=tyyliin kerran vuodessa) tulee myös isompia goodiebageja, joissa on sekalaisesti vähän sitä sun tätä ja niissä on aina myös sellaisia tuotteita, joista en ole niin kiinnostunut (tai en pysty käyttämään itse) vaan laitan niitä eteenpäin, koska mä olen kuitenkin vain yksi ihminen, enkä oikeasti pysty käyttämään kaikkea kosmetiikkaa yksin, mitä mulle tulee. Siitä huolimatta, että laitan osan tuotteista eteenpäin, kaappeihin kertyy siltikin aivan riittävästi tuotteita, jotka jäävät odottamaan käyttöönottoa ja mahdollista blogiarviota. Olen blogin kautta löytänyt muutamiakin tuotteita, joihin en olisi välttämättä muuten törmännyt ja kokenut suuria ihastuksen väristyksiä.

Kolmas väylä kosmetiikan hankinaan on tietenkin oma raha ja tuotteiden ostaminen. Tämänhetkisessä elämäntilanteessani tämä väylä lienee pienin. Ja se johtuu aivan suoraan siitä, että eihän mulla nyt kertakaikkiaan ole hirveästi tarvetta ostaa enää lisää kosmetiikkaa. Jos mä jotain ostan niin ensinnäkin mun täytyy perustella itselleni tarkasti miksi mä haluan juuri tämän tuotteen ja täytyy tarkistaa onko mulla jotain vastaavaa toimivaa tuotetta jo olemassa ja jos on niin miksi mun pitäisi saada tämä toinen tuote sitten. Jos mahdollista, haen tuotteesta ensin näytteen ja kokeilen sitä muutaman kerran ennen lopullista ostopäätöstä. Loppujen lopuksi aika harvoin annan itselleni luvan ostaa kosmetiikkaa, koska en vain pysty perustelemaan syytä ostokseen millään tavalla. Olen lukemattomat kerrat klikkailut jotain ihanaa verkkokauppojen ostoskoreihin ja sitten yksitellen poistanut sieltä ne mitä en niin hirveästi oikeastaan tarvitsekaan ja lopulta todennut, että en mä nyt kahden tuotteen takia viitsi alkaa tekemään tilausta ja deletoin koko ostoskorin. Kaupoissa saatan kyllä hypistellä kosmetiikkaa, mutta aika harvoin lopulta ostan mitään ellen ihan oikeasti tarvitse jotain aivan tiettyä kulutustuotetta, kuten kuivashampoota tai vaikkapa kynsilakanpoistoainetta. Joskus harvoin kohdalle osuu jotain niin ihanaa, että ihan heräteostoksena sen lopulta hankin tai jos olen pitkään halunnut kokeilla jotain aivan tiettyä tuotetta, josta olen lukenut/kuullut kehuja, silloin saatan sen ostaa, vaikka joku vastaava mulla jo olisikin. Välillä tulee sellaisia ostoskausia, että hurahdan johonkin ja sitten tulee hankittua tuotteita pikkuisen yli oman tarpeen, mutta sellaista mulla ei onneksi ole nyt hetkeen ollut.


Koska mulle tulee kosmetiikkaa niin paljon ilman, että raha vaihtaa omistajaa, on mulla myös melko löyhästi tapana jakaa itselleni sopimattomia tuotteita eteenpäin. Pidän ne, joita oikeasti haluan kokeilla ja käyttää ja laitan loput eteenpäin surutta. Usein eteenpäin saattaa lähteä avattujakin tuotteita, jotka olen testannut, mutta todennut ettei ollut mun juttu. Avattuja en kuitenkaan kehtaa antaa eteenpäin yhtä herkästi kuin avaamattomia.

Tässä suuressa kosmetiikkaähkyssä eläminen on tietyllä tavalla oikein mukavaa, koska koko ajan tulee jostain tuutista jotain uutta kivaa ja mikäpäs sen hauskempaa tämmöiselle kosmetiikka-addiktille :D Ja päätinpä minäkin ryhtyä tästä tammikuusta alkaen listaamaan ylös kuinka paljon tuotteita mulle tulee mitäkin kautta ja tosiaan elvytinkin jo loppuneiden tuotteiden listaamisen ja aion jatkaa sitä jatkossakin taas. Aion myös yrittää pitää kirjaa siitä, että kuinka paljon tuotteita annan eteenpäin, jos en tuotekohtaisesti niin ainakin määrän, että kuinka monta.

En ole koskaan kunnolla listannut sitä kuinka paljon tuotteita mulle tulee ja odotankin, että tästä saattaa tulla jopa mieltä avartava projekti. Kuinkakohan paljon sitä ihan todellisuudessa tuleekaan? Mielenkiintoista tietää! Tämän vuoden ensimmäiset saadut on jo laitettu word-tiedostoon odottamaan jatkoa.

7 kommenttia:

  1. Toi lakka oli ihanan näköistä kynsillä, mutta ihan kauheeta saada irti kynsistä :/ Ja eikä pysynyt kauniina kynsillä kovinkaan pitkään, seuraavana päivänä alkoi jo lohkeilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, kyllä se mulla pysyi useita päiviä ennenkuin alkoi lohkeilla. Mä itseasiassa rapsuttelin sen töissä irti, kun se alkoi irtoilemaan, en edes poistanut aineella, koska olin laiska :D Glitterlakat on ihan hirveitä poistaa lakanpoistoaineella, koska siinä menee noin ikuisuus. Siksi ei tule hirveän usein käytettyä tämmöisiä täysglitter-lakkoja.

      Poista
  2. Sulla on tietysti sekin homma, että käyt siellä kosmetiikkaosastolla paljon useammin kuin tavistallaaja. Sä näet kaikki uudet ja kivat, ja ihan livenä. Ihme, että sulla pysyy kuitenkin toi touhu lapasessa, siinä on jo aika paljon itsekuria!

    Tammikuun kuudes päivä, kosmetiikkatilastoni näyttää tältä: 19 pois annettua, 3 loppuun käytettyä, yksi roskiin mennyt - ei yhtään ostettua tai saatua. Huh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsinkin kevään ja syksyn meikkilookit aiheuttavat hekumallisia himotuksia toisinaan, kun haluaisi saada ne kaikki :D Eli joo, kyllä se työssäkäyminen saattaa toisinaan johtaa siihenkin, että ostaisin jotain mitä en muuten ostaisi, mutta kyllä mulla kuitenkin aika hyvin pysyy ostaminen lapasessa :)

      Mulla on tähän mennessä tullut töistä seitsemän tuotetta, joista kolme on testeriä, neljä täysikokoista. Pari hassua pikkutuotetta olen saanut kulutettua tyhjäksi. Pois annoin joulukuussa niin paljon tuotteita, että niitä ei nyt tällä hetkellä niin paljoa olekaan kuin normaalisti :)

      Poista
  3. Hieno postaus! Itse toimin myös kosmetiikkamyyjänä ja sama ongelma löytyy - kosmetiikkaa pursuilee ihan kaikista kaapeista ja pöydät ovat täynnä. Mutta ei tää hukkuminen niin pahalta kuitenkaan tunnu... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ei se kauheen pahalta tunnu :D Vaikka välillä tulee kyllä ähky, kun kaappeihin ei enää mahdukaan mitään, mutta mitään ei kuitenkaan haluaisi antaa poiskaan. Argh.

      Poista
  4. ihanan värinen lakkaus!:)

    VastaaPoista